tisdag 15 december 2015

Gryning i Sörevik

Jag sprang förbi Sörevik utanför Östernäs igår. Havsnivån var ovanligt hög och det gav upphov till ett par intressanta fenomen. Bryggorna i viken var onödigt svårtillgängliga, och en jakteka flöt runt lite för sig själv. Av en händelse var också det utmärkt väder: Vattnet låg alldeles stilla och morgonfrosten gnistrade i det starka solljuset. Det var tungt att se ett så perfekt fotografitillfälle rinna mig ur händerna, men till min lycka kom en ny chans i morse. Via en bevuxen stenmur krånglade jag mig ut på en av de översvämmade bryggorna och i gryningsljuset fick jag sedan flera vackra bilder med mig hem.

Jaktekan på utflykt
Gryning över Torhamnslandet
Jag är inte den första som fascineras av vattenståndet i Sörevik. 1995 publicerades den här studien om förändringar i regionens vattennivå de senaste 10.000 åren. Studenten Boniface M. Gichina vid Lunds universitet lär då ha smugit runt och studerat sediment i både Sörevik och Norrevik. Fin lektyr för den som är intresserad av vår lokala geologi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar